torstai 14. toukokuuta 2009

Taidekäsitys Kulttuuriaitassa

Kulttuuriaitan taidekasvatuksen asiantuntijatyöryhmän kokouksessa 11.5.09 keskustelimme myös taidekäsityksessä. Muun muassa seuraavia näkökulmia nousi esille:

1
Taidekäsityksen määritteleminen on erityisen tärkeää, koska se voi olla hyvinkin erilainen taidekasvattajalla/taiteilijalla ja opettajalla/lastentarhanopettajalla. Onnistuneen yhteistyön edellytys on samansuuntainen käsitys siitä, mitä ollaan tekemässä ja miksi se on merkityksellistä.

2
Taidekäsitys Kulttuuriaitassa on moniulotteinen ja suvaitsevainen. Parhaimmillaan se murtaa lasten, nuorten, perheiden, koulujen, päiväkotien jne. ennakkoluuloja taiteesta.

3
Taidekäsitteen määrittelyssä on tärkeää korostaa taidetta prosessina. Vaikka taiteella ei olekaan lopullista, ehdotonta ja pysyvää "maalia", se on tavoitteellista toimintaa.

4
Monitaiteisuus on läsnä taidekäsityksessämme. Kun työskennellään lasten ja nuorten kanssa, aikuinenkaan ei pysty aina määrittelemään, minkä taidelajin alueella liikutaan.

5
Taide tulisi nähdä yhtenä elämän selviytymisstrategiana. Taide ei ole etuoikeus tai valinta vaan välttämättömästi, luontevasti osa jokapäiväistä elämää, arkea.

6
Lastenkulttuuri / lasten tekemä kulttuuri / lasten taide jne. ei ole aikuisten kulttuurin esiaste eikä väylä "oikeaan" kulttuuriin kasvattamiseen.


Elina K
Kulttuuriaitta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti