torstai 23. huhtikuuta 2009

Kokonaisstrategian sisällöstä


Kokonaisstrategian sisällöstä on otiskkotasolla kirjattu toistaiseksi alla oleva, tähän aiheeseen emme Hämeenlinnan keskusteluissamme juuri ehtineet, mutta nyt on sitäkin oivallisempi mahdollisuus ehdottaa muutoksia, siirtää asioita toisten yläotsikoiden alle, ehdottaa jotain poistettavaksi ja uusia näkökulmia nostettavaksi mukaan. Kohtien avaamisen aloitan mahdollisimman pian käytettävissäni olevien materiaalien pohjalta.


1 JOHDANTO

- taustaa koko verkostolle sekä asiakirjan tavoitteet ja asemointi


2 TOIMINTA-AJATUS

a) toiminnan tavoite (missio)


Taikalamppu-verkoston tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten taide- ja kulttuuripalveluita koko Suomessa. Taikalamppu tukee jo olemassa olevien lastenkulttuurikeskusten toimintaa ja edistää palveluiden syntymistä sinne, missä niitä ei vielä ole.


Laajassa maassa lastenkulttuuriin liittyvää osaamista löytyy valmiiksi eri puolilta Suomea, joten verkostomainen toiminta on järkevin, tehokkain ja alueellisesti tasapainoisin vaihtoehto. Verkoston jäseniltä edellytetään laaja-alaista yleistä lastenkulttuurin osaamista sekä erityisosaamista joltakin taiteen alalta tai lastenkulttuurin osa-alueelta, sillä toiminnalle asetetaan erilaisia kehittämistehtäviä.


Yksi Taikalamppu-verkoston tärkeimpiä tavoitteita on luoda paremmat edellytykset lapsia koskevan kulttuuripolitiikan toteuttamiselle. Lapsia koskevalla kulttuuripolitiikalla on monia haasteita: sen tulee tukea kasvua täysipainoiseksi ihmiseksi, rakentaa henkistä hyvinvointia sekä kehittää ja kannustaa luovuuteen, koska luovuus ja innovatiivisuus ovat tulevaisuuden tärkeimpiä resursseja.
(lähde: verkoston www-sivut)


b) toiminnan arvot


c) keskeisten käsitteiden määrittäminen

- lastenkulttuuri / lasten kulttuuri

- taidekäsitys, luovuus ja taiteellinen toiminta

- taidepedagogiikka ja menetelmät

- lapsilähtöisyys

- saavutettavuus, tasa-arvo

- vaikuttavuus

- muuta?


d) kehittämistehtävät

- määrittelyt

- laadunvarmistus

- syntyvän tiedon jakaminen (viestintästrategia vielä oma osastrategiansa)


e) vastuukysymykset

- laillisuusperiaate

- eettiset kysymykset


f) julkisuuskysmykset (tarkemmin viestintästrategiassa)

- suhde julkisuuteen


3 ORGANISOITUMINEN (visio)

g) toimintaympäristön määrittäminen

- asema valtionhallintoon (OPM, politiikkaohjelmat, strategiat)

- jäsenten asema paikallishallintoon ja alueellisiin henkisiin sekä aineellisiin resursseihin

- jäsenten keskinäiset verkostosuhteet


h) verkostovisio

- verkostoitumisprosessin kuvaaminen


4 ITSEARVIOINTI

i) toiminnan arvioinnin perusteet


j) arvioinnin tapa ja jakaminen


5 ENNAKOINTI

- määriteltyjen toimintaympäristöjen muutosten tunnistaminen

- muutoksiin vastaaminen (miten?)


Tammisaaressa 23.4.

IlkkaK


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti