maanantai 27. heinäkuuta 2009

Poliittiset linjaukset

Lastenkulttuuripoliittisessa ohjelmassa 2003-2007 manitaan, että lastenkulttuuria koskevien päätösten ja valmistelutyön tulee perustua aiempaa kokonaisvaltaisem­paan näkemykseen lastenkulttuuripolitiikan tavoitteista ja ajantasaiseen tietoon alan toimijoista ja toimintamuodois­ta. Lastenkulttuuripolitiikka tulee ottaa huomioon olen­naisena osana yleistä lapsipolitiikkaa. Lastenkulttuuripolitiikan tavoite on kodin, päivähoi­don ja koulun tukemisessa onnellisen lapsuuden vaali­misessa ja tasapainoisten, terveen itsetunnon omaavien, suvaitsevaisten ja kulttuuritietoisten kansalaisten kas­vattamisesta sekä lasten oman kulttuurin edistämisessä kaikissa lapsen toimintaympäristöissä. Lastenkulttuurilla tulee olla vahva ja arvostettu asema kulttuuri-, taide- ja koulutuspolitiikan strategisissa linjauksissa ja toiminnassa. Kulttuuripolitiikassa tulee lastenkulttuurilla olla itsestään selvä sijansa ja lastenkulttuurityö toteuttaa riittävin voi­mavaroin. Opetusministeriön lastenkulttuuripoliittisen ohjelman lähtökohtana on, että taide- ja kulttuuripalvelut tulee määritellä peruspalveluiksi. Julkisen vallan panostus näihin palveluihin muodostuu kuntien ja valtion toimen­piteistä ja palvelujärjestelmän ylläpito ja kehittäminen on niiden yhteinen haaste.

Opetusministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmassa vuosille 2008-2011 kirjataan "taide- ja kulttuuripolitiikan tavoitteena olevan luovan taiteen edellytysten ylläpito ja kehittäminen, taide- ja kulttuuripalvelujen tasa-arvoinen saatavuus eri alueilla ja eri väestöryhmissä, taiteen ja kulttuurin toimijoiden kansallinen ja kansainvälinen verkostoituminen sekä kulttuuritoiminnan edellytysten ja aseman vahvistaminen tietoyhteiskunnassa." Sekä: "Lasten ja nuorten taide- ja kulttuuripalveluiden tukea suunnataan eri taiteenalojen toimintaan ja lastenkulttuurikeskusten toimintaa vakiinnutetaan lasten ja nuorten taide- ja kulttuuripalveluiden saatavuuden parantamiseksi ja lasten ja nuorten osallistumisen lisäämiseksi monikulttuurisuus huomioiden. Laadukasta lasten ja nuorten mediakulttuurin kehitystä tuetaan."

Lapsi- ja nuorisopoliittiikan kehittämisohjelmassa kulttuurisen harrastuneisuuden merkitys on esillä mm seuraavissa tavoitteissa luovuuden, ajattelukyvyn ja lahjakkuuden kehittämisessä: "Tuetaan ja kannustetaan lapsia ja nuoria omien vahvuuksien ja lahjojen löytämiseen. Jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus päästä osalliseksi yhteisestä kulttuuriperinnöstä, tutustua taiteeseen ja kokeilla taiteen ilmaisumuotoja voidakseen niiden avulla kehittää itseään, yhteisöä ja sen kulttuuria." Osa-alueen toimenpiteinä ohjelmassa mainitaan: "Tuetaan järjestöjä ja yhteisöjä, jotka järjestävät lapsille ja nuorille kulttuuri-, taide- ja tiedekasvatusta. Tuetaan nuorten uutta luovaa harrastustoimintaa. Suunnataan toimenpiteitä kasvatus- ja oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien monipuolistamiseen. Kehitetään ja tuetaan ammattikasvattajia lahjakkuuden tunnistamiseen ja etsimiseen. Luodaan edellytyksiä monipuoliselle kasvatus- ja oppimisympäristöjä sekä opetusmenetelmiä koskevalle tutkimukselle. Vakiinnutetaan koulujen ja lähiympäristön välisen yhteistyön menetelmiä luontevaksi osaksi koulutyötä." Myös ennaltaehkäisevässä kulttuuritoiminnassa mainitaan kulttuuripalvelujen kehittäminen ja kuntien rohkaiseminen kehittämään matalan kynnyksen ennaltaehkäiseviä harrastuspalveluja.

Opetusministeriön Kulttuuripolitiikan strategiassa vuoteen 2020 ei erikseen korosteta lasten- ja nuortenkulttuurin tärkeyttä. Tahtotilana mainitaan kulttuurin ja luovuuden, kulttuuriperinnön ja -ympäristön vahva asema yhteiskunnassa ja kulttuurin arvon, merkityksen ja vaikutusten ymmärtämisen paraneminen. Kulttuuripalvelut ovat vuonna 2020 tasa-arvoisesti kaikkien saatavissa ja saavutettavissa ja eri väestöryhmien osallisuus ja harrastusmahdollisuudet suomalaisessa kulttuurissa toteutuvat.

Taikalamppu-verkoston tehtävä lasten- ja nuortenkulttuurin asiantuntijaorganisaationa voidaan katsoa olevan määrittää toimintansa tavoitteet "asiakaskuntansa" etujen turvaamiseksi (kulttuuri)poliittisten linjausten mukaan saadakseen lasten ja nuorten äänen päättäjien tietoisuuteen ja aktiivisesti kaikilla hallintotasoilla. Uusien näkökulmien tuominen keskusteluun ja toteutukseen pitävät verkoston liikkeessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti